GH Truck Training

MY VETERANTOG

Viking Run

Besøgende

· Gæster online: 9

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 5
· Nyeste bruger: Torben Milberg

Antal Besøg

496 besøg på de sidste 24 timer.

TUR

Udskriv og scan med din smartphone:

Kom gerne med din mening

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

ITD er stærkt kritiske over for at gøre udlæg i hele vogntoget

NyhedEt flertal uden om regeringen er enige om igen at se nærmere på muligheden for at tilbageholde hele vogntog, så både trækker og trailer/anhænger kun udleveres, når bøden er betalt, eller uregelmæssigheden er bragt i orden. ITD er stærkt kritiske og mener ikke, at der retligt er belæg for tilbageholdelse af hele vogntog.

Et flertal uden om regeringen (S, DF, EL, ALT og SF) er nu enige om - igen - at se nærmere på muligheden for at kunne tilbageholde hele vogntog. Det er ikke første gang, at dette undersøges. Også i maj 2013 bad transportudvalget Justitsministeriet om en udtalelse om dette tema, og Justitsministeriet påpegede dengang en række retssikkerhedsmæssige spørgsmål ved tilbageholdelse af hele vogntog, for eksempel i relation til proportionalitetsprincippet. Netop på den baggrund valgte daværende transportminister Magnus Heunicke at afvise et forslag omkring at kunne tilbageholde hele vogntog.



ITD er fortsat stærkt kritiske over for at kunne tilbageholde hele vogntog:

- Tilbageholdelse af hele vogntog rejser en række meget væsentlige retssikkerhedsmæssige problemstillinger. Først og fremmest strider det helt grundlæggende imod proportionalitetsprincippet, som jo netop betyder, at et mere indgribende middel ikke må anvendes, hvis formålet kan opnås ved et mindre indgribende middel. Derudover finder vi det retsligt problematisk, at man gør tredjemand medansvarlig for transportørens gøren og færden og derved for forseelser, som de pågældende aktører ikke har haft indflydelse på eller ikke har haft mulighed for at kontrollere. Rent praktisk vil en tilbageholdelse af godset ikke kun medføre store ekstraomkostninger som følge af forsinkelsen, det kan også medføre skade på gods med kort holdbarhed, såsom fødevarer. Derudover gælder det, at det ikke er alt gods, der kan omlæsses, det gælder blandt andet farligt gods, levende dyr og temperaturreguleret gods, siger Maria Feldberg, der er jurist i ITD.


ITD følger sagen meget tæt.

- Vi forventer, at Justitsministeren vil komme med samme udtalelse som i 2013, og at flertallet uden om regeringen derfor efter undersøgelsen vil konstatere, at udlæg i hele vogntoget rejser for store retssikkerhedsmæssige problemer. Vi vil nu tage kontakt til transportministeren og de transportpolitiske ordførere og orientere dem om vores indvendinger, siger Maria Feldberg.


Kilde: ITD

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.06 sekunder
24,195,792 Unikke besøg