GH Truck Training

Vestfyn Trækker 2018

Antal Besøg

615 besøg på de sidste 24 timer.

TUR

Udskriv og scan med din smartphone:

Bilister på briksen

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til

Dansk elepsi
TUR
EU-sygesikringskort
Roskilde flyshow
Norges Lastbilejer forbund
Transportkalenderen
Transportjob.dk
epicent.dk
Eurodrivers
ITD
Frie Danske Lastbilvognmænd
Dansk Transport og Logistik
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
Jobitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog
Transportjob nu

Stop Piratkørsel

Foto

Begivenheder

<< December 2017 >>
Ma Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Ingen begivenheder.

Fra fotoalbummet...


Kom gerne med din mening

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

ITD  OG  DI-TRANSPORT   "HAR   TABT  SUTTEN"    !

Debat"Proportionalitetsprincippet",- - -smag lige på ordet    !

Smag så lige på  ”retssikkerhedsmæssige problemer”  !

Derudover gælder det, at det ikke er alt gods, der kan omlæsses.   !

Sverige indførte muligheden for at tilbageholde hele vogntoget ved overtrædelser af køre-/hviletiden i 2015. !


HANDLER  DET  IKKE   OM   "MEDVIRKERANSVAR"    ?

Nu  "rabler"  det vist nok,- for  ITD og  DI-transport.  Selvfølgelig kan en  "kunde",- der sidder trygt bag sit dyre skrivebord,- ikke øve indflydelse på,- hvad der foregår under en opgave,- han / hun,- har bestilt hos en speditør.   Det er også korrekt,- at han / hun,- ej heller har mulighed for at kontrollere noget,- i forbindelse med udførelsen af denne transportopgave.

MEN,- der er åbenbart ingen  ”retssikkerhedsmæssige problemer”,- når det handler om  det  "objektive ansvar" man har pålagt en vognmand  ?  Sidder vognmanden ikke også  ofte,- lige så langt væk fra transportopgaven,- når chaufføren gør det han gør,- når der foregår overtrædelser   ?  Kan vognmanden øve indflydelse under opgaven,- som  han / hun,- ofte først får kendskab til,- når chaufføren aflevere dagsedlerne,- sidst på ugen ?  Hvad muligheder har vognmanden for at føre kontrol,- med mindre han lige ringer chaufføren op,- og spørger til det der foregår  ?

Det daglige  "spil"  der foregår mellem en chauffør og en speditør,- kan en  "kunde"  naturligvis  IKKE  vide ret meget om. MEN,- det mener man åbenbart godt,- at en vognmand kan  ?   Er der nogen,- der lige kan gøre mig klogere på,- HVOR man finder forskellen  ?  Det må være mest rimeligt,- at man placerer ansvaret hos dem,- der aktivt er involveret i en opgave,- og det ER altså chaufføren,- og den person der disponerer  ham / hende,- og her er vognmanden meget sjældent indblandet.

Når der sker overtrædelser,- er det "transporten"  der er "hovedpersonen".  Det er selve transporten,- der er  "udløseren" af de hændelsesforløb,- der foregår ulovligt.   Så kan man altid føre en bølgende debat om,- hvorvidt der er tale om "ønsker" fra en  "kunde",- der har stillet krav til en speditør,- eller om det blot er  speditøren,- der har stillet krav til en chauffør ?  Dog kan der ikke herske tvivl om,- at  UDEN  transportopgaven,- havde der ikke været noget overtrædelser.

Således er det  godset der transporteres,- der er den egentlige årsag til,- at der overhovedet opstår et ulovligt forhold,- der skal placeres et ansvar for.  Vi kan vel sige,- at på samme måde som en  fødsel af et barn,- som moderen har båret rundt på i 9 mdr. så har "kunden" og  brugt tid på at gøre sig klar til en transport.  Barnet der bliver født,- kommer ud af moderen,- og en opgave med en transport,- "kommer ud af "kunden".  Livet starter altså med en fødsel,- og en transportopgave starter med,- at "kunden" skal have noget  gods kørt,- fra punkt A til punkt B.

Her kan vi så blive lidt i  "fødslerne" !  Det er jo faderen til barnet,- der er ansvarlig for,- at der skal ske en fødsel,- og det må være "kunden"  der er ansvarlig for,- at der skal ske en transport !  MEN,- selve forløbet af en  fødsel,- er  Jordmoderens ansvar,- og selve forløbet af en transportopgave,- er  speditøren / disponenten,- ansvarlig for.   Ved en fødsel,- er det  moderen,- der "udføre" opgaven,- og ved en transportopgave,- er det chaufføren.  Hverken  faderen,- eller vognmanden deltager aktivt,- og "kunden" er heller ikke aktiv deltager.

Ligestiller vi igen,- faderen og vognmanden,- så er alting retfærdigt efter eksemplet .  Det vi mangler er ansvaret hos de øvrige involverede,- hvor der  MÅ  være et ansvar omkring alle de  "indledende øvelser"  og "måden at udføre dette på".  Her bør det være mest korrekt,- at det  KUN er de aktivt deltagende,- der stilles til ansvar,- og ikke hele  "ophavet".

Sådan er det  IKKE  i dag,- hvor  ALT  hvad der foregår med en lastbil,- er vognmandens ansvar,- - - alene.  Dette må betyde,- at vi for at sammenligne,- SKAL  ligestille speditøren med vognmanden,- når det gælder selve overtrædelsen.  Med hensyn  til  de  "indledende øvelser",- så sker dette mellem "kunden"  og speditøren,- der således  OGSÅ  står med et ansvar.

Så  JA,- til både  ITD og  DI-transport.  "Proportionalitetsprincippet",- og  ”retssikkerhedsmæssige problemer”,- er noget der skaber opmærksomhed,- helt klart.  MEN,- det har bare ikke ret meget at gøre med  "den virkelige verden",- ude i den travle hverdag på transportmarkedet.  Den dag "kunderne"  oplever problemer med levering af gods,- bliver dan dag "kunderne"  stiller krav til de speditører men samarbejder med,- og  holder  "skiftedag"  når speditørerne ikke  "kan levere varen".

Omkring  vurderingen af,- om gods kan omlæsses eller ej,- så burde der ikke være problemer her.  Godset  skal  IKKE  omlæsses når der er sket en tilbageholdelse overhovedet. Er der sket en tilbageholdelse,- må ingen røre ved vogntoget,- FØR der er afregnet. DET vil bringe balance i proportionerne,- og så kan man altid mundhugges om,- om det er et princip eller blot et faktum.

Desuden findes der en  "straffelov",- der har et  meget udførligt afsnit,- der handler om  "medvirkeransvar"   !  Her kunne man jo bare henvise til dette,- og begynde at håndhæve det,- - -også uden en indgået anmeldelse.  Det er præcis  DET,- tilbageholdelse handler om,- intet andet.


HUSK  REMSEN  VED  UHELD  :   MAN SKAL  STRAKS   STOPPE   ULYKKKEN   !

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.09 sekunder
21,331,910 Unikke besøg