GH Truck Training

Vestfyn Trækker 2018

Antal Besøg

522 besøg på de sidste 24 timer.

TUR

Udskriv og scan med din smartphone:

SAWO UDSTILLING

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til

Dansk elepsi
TUR
EU-sygesikringskort
Roskilde flyshow
Norges Lastbilejer forbund
Transportkalenderen
Transportjob.dk
epicent.dk
Eurodrivers
ITD
Frie Danske Lastbilvognmænd
Dansk Transport og Logistik
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
Jobitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog

Stop Piratkørsel

Foto

Begivenheder

<< Oktober 2017 >>
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Fra fotoalbummet...


Kom gerne med din mening

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

ITD - Kampen mod ventetider på køreprøver kræver yderligere handling

NyhedPolitiets plan for nedbringelse af ventetider løser ikke udfordringerne på længere sigt. Der er brug for en løsning, der tilfører permanente ressourcer.


Det har længe været en sten i skoen på danske transportvirksomheder, at der er alenlange ventetider på køreprøver hos politiet. Behovet for ressourcer til andre politiopgaver og beslutningen om, at 17-årige nu kan tage kørekort, har drænet området for ressourcer og har gjort situationen fuldstændig uholdbar.



Vi har noteret os, at politiet har udarbejdet en plan, der skal nedbringe ventetiderne på køreprøver. Her tilfører man blandt andet midlertidigt 30 årsværk, låner sagkyndige af forsvaret og lader civile sagkyndige få flere opgaver.



Hos ITD vil vi gerne kvittere for, at der nu sker noget på området. Men vi vil også gerne advare imod, at man fra politisk hold tror, at problemerne nu er løst. Det er de nemlig langt fra, og vi er overbeviste om, at hvis ikke der sker noget drastisk på området, så vil vi igen opleve de lange ventelister til gene for både borgere og erhverv.



Derfor mener vi hos ITD, at man bør flytte kørerprøverne, kørekortadministration og tilsyn fra politiet og til Færdselsstyrelsen, som har ansvaret for lovgivningen på området. Samtidig bør det overvejes, om en del af løsningen kunne være at privatisere køreprøverne, ligesom man i 2005 privatiserede synshallerne. Under alle omstændigheder vil en overflytning til Færdselsstyrelsen sikre, at kompetencer, procedurer og faglighed samles under en og samme enhed, der kan koordinere med andre statslige enheder. Det er en stor fordel i forhold til at sikre en ensartet kontrol over hele landet.



At hele indsatsen er samlet under Færdselsstyrelsen vil skabe sammenhæng mellem regeltilblivelse, implementering, vejledning og kontrol. Det vil samtidig betyde, at man kan sikre en høj teknisk ekspertise og kompetence blandt det personale, der udfører kontrollerne. Vi har brug for, at systemet med køreprøver fungerer hurtigt og smidigt, og selv med politiets nye plan må vi konstatere, at det nuværende system ikke fungerer.



For det første er de ekstra ressourcer midlertidige. Når de 30 ekstra årsværk bliver rykket tilbage til deres oprindelige opgaver, og forsvarets sagkyndige vender ”hjem”, vil der igen opstå flaskehalse og dermed lange ventetider. Den nuværende øvelse er altså meget kortsigtet.



For det andet er der ingen incitamenter til at få nedbragt ventetiderne, fordi der ikke er konkurrence. Hvorfor har man for eksempel ikke tidligere kunnet komme til prøve om lørdagen? Eller i aftentimerne? Der er behov for et mere effektivt system og smartere måder at løse opgaven på.



For det tredje ved vi, at der internationalt findes gode erfaringer med, at andre parter end politiet håndterer køreprøverne. I Finland har man for eksempel overladt opgaven til private virksomheder og oplever ikke de sammen udfordringer med lange ventetider. Det kan altså godt lade sig gøre.



Derfor skal der herfra lyde en klar opfordring: Politiets plan for nedbragte ventetider løser ikke problemerne på sigt. Hvis politikerne deler transportbranchens ønske om kortere ventetider, burde man i stedet arbejde aktivt for en overflytning til Færdselsstyrelsen og eventuelt en privatisering.


Kilde: ITD

Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.05 sekunder
20,549,525 Unikke besøg