GH Truck Training

Vestfyn Trækker 2018

Antal Besøg

520 besøg på de sidste 24 timer.

TUR

Udskriv og scan med din smartphone:

SAWO UDSTILLING

Chaufførnyt

Log ind

Brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.

Vi linker til

Dansk elepsi
TUR
EU-sygesikringskort
Roskilde flyshow
Norges Lastbilejer forbund
Transportkalenderen
Transportjob.dk
epicent.dk
Eurodrivers
ITD
Frie Danske Lastbilvognmænd
Dansk Transport og Logistik
MY Veterantog
Nordsjællands Veterantog
Jobitransport
Vestsjællands Veterantog
UlykkesPatientForeningen
Nettog

Stop Piratkørsel

Foto

Begivenheder

<< Oktober 2017 >>
Ma Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Fra fotoalbummet...


Kom gerne med din mening

Vi modtager også gerne indlæg som lægges ud anonymt, men det kræver at dette sendes til redaktionen og det indeholder navn og kontaktoplysninger, så ligger redaktionen indlægget ud hvis vi finder det forsvarligt.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til optimering af sidens indhold og statistik.

DI Transport - Tilbageholdelse af hele køretøjet skader danske transportvirksomheder

NyhedI sidste uge vedtog Folketingets Transportudvalg en betænkning om forslag til folketingsbeslutning om bekæmpelse af social dumping.

Selve forslaget er ikke blevet vedtaget i Folketinget, men det fremgår af betænkningen, at et flertal i udvalget bestående af S, DF, EL, ALT og SF ønsker at se nærmere muligheden for at tilbageholde hele vogntoget for at sikre at eventuelle bøder bliver betalt.

DI Transport pegede i sit høringssvar på, at netop det forslag rejser en række retssikkerhedsmæssige problemer. I dag er det kun lastbilen eller sættevognstrækkeren, dvs. motorkøretøjet, der kan tilbageholdes indtil bøden er betalt, men ikke selve traileren/sættevognen, der ofte tilhører en dansk vognmand eller speditør.

Et lignende forslag har tidligere været behandlet i Folketinget, hvor den daværende socialdemokratiske transportminister Magnus Heunicke afviste forslaget, fordi forslaget blev vurderet til at være retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. DI Transport er fortsat enig i den vurdering.

”Det er dybt bekymrende, at man tilsyneladende er villig til at gå på kompromis med den almindelige retssikkerhed. Tilbageholdelse af køretøjet sker for at sikre at en eventuel bøde bliver betalt. Derfor er det tilstrækkelig at tilbageholde motorkøretøjet og overflødigt at tilbageholde sættevognen” siger Michael Svane branchedirektør i DI Transport.

DI Transport peger på, at politiet eksempelvis i forbindelse med kontrol af køre- og hviletid tjekker lastbilens kontrolapparat 28 dage tilbage. Det vil sige, at den udenlandske vognmand ved en vejkontrol i Danmark kan få en bøde for en transport kørt tre uger tidligere i Italien for en udenlandsk transportvirksomhed, som bliver opdaget, mens lastbilen kører i Danmark for den danske transportvirksomhed.

”Det er helt urimeligt, at der kan opstå situationer, hvor en dansk transportvirksomhed skal have tilbageholdt sin sættevogn i forbindelse med forseelser, som virksomheden slet ikke har haft nogen viden om eller indflydelse på” siger Michael Svane.

Kilde: DI Transport


Del denne nyhed
Offentlig deling: Facebook Google
URL:
Facebook Like:


Kommentarer

Der er ikke skrevet kommentarer.

Kommentér

Du skal logge ind for at kommentere.

Vurderinger

Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge indeller oprette dig som bruger for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.
Siden dannet på: 0.08 sekunder
20,549,459 Unikke besøg