Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
Chauffør-uddannelser skal i fokus: FDL kræver harmonisering og en mere effektiv kontrol
NyhedKravene til uddannelse som lastbilchauffør i Danmark, er omfattende og langvarige. En sådan uddannelse står i en skærende kontrast til nogle af de såkaldte uddannelser, som mange østeuropæiske chauffører har papir på. Det er derfor yderst forståeligt, at mangeøsteuropæiske chauffører har svært ved at tackle eventuelle problemer. Og det er mindst lige så forståeligt, at mange, som FDL, efterlyser en harmonisering af hele den europæiske chauffør-uddannelse.

Hvis du i Danmark vælger en kort uddannelse, kan det gøres på under et år, men hvis du ønsker at blive faglært og få et svendebrev, tager det oftest lidt længere. Der findes uddannelser som varer op til 3,5 år i alt, siger FDL´s kontorleder Jens Groot, der også understreger, at det er meget utilfredsstillende med den ekstremt store niveauforskel, man oplever inden for EU. Det er et stort problem, men selv hvis alle EU-lande følger de samme regler, hvem skal såkontrollere?

Følger alle EU-lande ”Vejledning til bekendtgørelse nr. 1327 af 29. november 2017 om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport”, ville der måske være håb forude, men så let er det desværre ikke. Bl.a. fordi kontrollen er hullet som ensi, hvorved mange ukvalificerede slipper gennem nåleøjet – eller snarere den store ladeport, som appellerer til omgåelser. Nu har vi, igen, kunnet læse om udenlandske lastbilchauffører, som har opført sig tåbeligt i Danmark.

Men trods stor presseomtale, er det åbenbart ikke noget, som vores politikere har lyst til at beskæftige sig med. I Bogense oplevede de på campingpladsen en udenlandsk chauffør, som ikke kunne finde ned til færgen, han skulle sejle til Tyskland. Han evnedeikke at vende lastbilen, så han kunne komme ud fra campingområdet igen. Efter han havde været kørt op i blomsterbedet og påkørt en lygtepæl, besluttede campingchefen at kontakte politiet.

Betjentene konstaterede en promillegrænse over 5% og konfiskerede lastbilens nøgler til opbevaring på Odense Politistation. Samtidig kontaktede politiet vognmanden i Ungarn og aftalte med ham, at en anden af vognmandens chauffører kunne afhente de beslaglagtenøgler, for at fjerne lastbilen fra campingområdet i Bogense. Den ny chaufførs evner til at køre lastbil var ikke bedre, end den første promilleramte chaufførs. Så campingchefen kontaktede igen politiet.

Med hjælp fra en campist med stort kørekort, lykkedes det at få lastbilen ud i industrikvarteret. Det er ikke et enestående eksempel på manglende kørselsevner. Masser af videoer på de sociale medier, viser det samme og når vi så kan læse og høre, at man i nogleaf de nye EU-lande, på ingen tid, frit kan erhverve alle de kort og tilladelser, det kræver at køre international godstransport i EU. Så er det vi i FDL spørger: Hvem kontroller? Og hvor er EU?


Kilde: Frie danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.