Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 5

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Fra fotoalbummet...

Dtl magasinet
Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
Vejdirektoratet - Kom helt tæt på militærbroer i Ribe
NyhedMød op til åben byggeplads ved Ribe Å og følg opsætningen af to midlertidige militærbroer over åen på nærmeste hold. Muligheden opstår 19. juni, når Vejdirektoratet og Ingeniørregimentet inviterer alle nysgerrige borgere tæt på broerne, som trafikanterne skal benytte i halvandent år.

Ripenserne kan godt begynde at forberede sig på en slags militær invasion. Det er dog en meget venligtsindet en af slagsen, når Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne mobiliserer alle gode brobygningskræfter i regimentet og i ugerne 24-25 etablerer to midlertidige broer over Ribe Å.

Vejdirektoratet har bedt om militærets assistance til broerne, som trafikanterne skal benytte i halvandent år. Det sker mens, den nye, permanente klapbro over åen bliver bygget som del af projektet med udbygning af Rute 11 gennem Ribe.

Åben byggeplads foregår onsdag den 19. juni kl. 15-19.

”De to midlertidige broer over Ribe Å udgør en helt essentiel del af det samlede projekt. Trafikanterne skal vænne sig til at køre på militærbroerne i en periode på halvandent år, så de bliver en del af mange ripenseres hverdag den kommende tid. Samtidig er det et fascinerende syn at se de broer, som ellers anvendes i militære øvelser - og operationer, når der er brug for det - blive lagt ud for øjnene af én. Det kræver helt særlig ekspertise, og vi vil gerne give borgerne i Ribe muligheden for at komme tæt på arbejdet for en dag,” siger Vejdirektoratets projektleder Mike Boesen.

Vejdirektoratet arrangerer kørsel til stedet med shuttlebus, der kører i fast rutefart mellem Parkering Nord, Saltgade i Ribe Centrum og byggepladsen ved Ribe Å i tidsrummet 15-19. Sidste afgang fra Parkering Nord er dog kl. 18:30, og sidste tur tilbage fra byggepladsen er kl. 19:10.

Byggepladsen er svært tilgængelig både som bilist, på grund af manglende parkeringspladser i området, og som cyklist da der ikke er cykelsti langs rute 11 ud mod åen. Derfor opfordrer Vejdirektoratet alle interesserede borgere til at benytte sig af shuttlebussen. Det er gratis at tage med bussen og følge brobyggeriet.

Se i denne video en animation af, hvordan broerne bliver lagt ud

”Vi er i Ingeniørregimentet gIade for den mulighed, projektet giver os for at bygge broerne op ude i civilt terræn over en stor vandhindring. Der kommer til at køre meget civil trafik på broerne, også af den tunge slags. I det daglige øver vi os i at bygge broerne hjemme på Skive Kasernes øvelsesplads. Det er derfor en spændende opgave for regimentet, som vi gerne vil indvie lokalbefolkningen i Ribe i,” siger Lars Stoklund Pedersen, Major i Ingeniørregimentet.

På byggepladsen kan man desuden se en lille plancheudstilling om projektet og stille spørgsmål til projektlederne hos henholdsvis Ingeniørregimentet og Vejdirektoratet. Der er uddeling af gratis vand.

Faktaboks

Se her et foto af den midlertidige stålbro i høj opløsning, da den blev brugt i Hvide Sande i oktober 2017. Foto: Heri H. Niclasen

• Broen kommer til at bestå af 14 stålsektioner, der til sammen giver en længde på 42,67 m.
• Broforbindelsen er faktisk to broer. For der lægges to broer ved siden af hinanden, én til hver kørselsretning. Hver bro har en samlet bredde på 6 meter – køresporet bliver 4,2 meter på hver bro.
• Den samlede vægt for de to broer er cirka 170 tons – og så kommer trafikken oven i.
• Broerne bygges på land og skubbes ud over åen, efterhånden som de bygges. Det tager cirka 2 uger fra start til slut at bygge broerne, og arbejdet foregår i uge 24-25 i juni 2019.
• Broen har tidligere været brugt med succes i fjorden i Hvide Sande i oktober 2017.
Kilde: Vejdirektoratet

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.