Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Admin : Obs, sommeren er over os, derfor begrænset opdatering juli måned.
GH Truck Training
Fra fotoalbummet...

Dtl magasinet
Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL til ny minister om grænseoverskridende kørsel: Behov for en betydeligt skærpet kontrolindsats
NyhedMidt i en ørkesløs debat omkring lastbilchaufførers grænseoverskridende arbejde, er der fortsat forvirring om, hvordan man skal se på, hvilke ansættelsesforhold, der er gældende for den enkelte. Det afføder især vigtige spørgsmål frem om, hvornår en chaufførkører internationalt, og hvornår chaufføren udstationeret arbejdstager, og hvornår er en udenlandsk chauffør en herboende arbejdstager? Det er, efter FDL´s opfattelse, underligt med den usikkerhed, for teksten om emnet, er ellers klar nok. Men det skaber nok forvirring, at visse firmaer/selskaber gør, som de vil, fordi der ikke er effektiv kontrol med tingene.

Når en EU-lastbilchauffør er ansat i en for ham national EU-virksomhed, som fra den nationale hjemmeadresse styrer lastbilerne og chaufførerne, er der tale om et national ansættelsesforhold, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Det vil sige, at chaufføren er underlagt nationale love og regler omkring ansættelsesforhold, og arbejdsbeskyttelses regler. Hvis en EU-lastbilchauffør er ansat i en vikar/postkasse firma i et EU-land og kontinuerligtstyres og disponeres fra et andet EU-land end ansættelseslandet, er det EU-land, hvor bilchaufføren disponeres, altså tilhørsstedet. Det fastslår ”DOM AF 15.3.2011 – sag C-29/10”.

Hvornår er en chauffør så enten at betragte som udstationeret arbejdstager, som fastboende arbejdskraft, eller international lastbilchauffør, fortsætter Jens Groot. Et glimrende eksempel er Contrans A/S, Kolding, som dagligt har fuld kontrol over lastbilerog lastbilchauffører fra virksomheden SC Henrik Hansen SRL, Satu Mare, Romania. Virksomheden er i Trafikstyrelsen, registeret som chauffør-vikarvirksomhed. Hos Contrans A/S i Kolding er tingene sat i system, hvor der i en uendelighed, byttes lastbil/trækker,der byttes trailere, der byttes chauffører, og alt er sat i system.

En chauffør fra chaufførvikarvirksomhed S.C. Henrik Hansen S.R.L., Pricipala 19, Cidreag, Satu Mare, Rumænien, kan kontinuerligt arbejde ulovligt 365 dage årligt, i Danmark. Det kræver blot, at chaufføren betjener en udenlandsk registeret lastbil, som kørercabotage/kombinations-transport i Danmark. Som alle kan se, har man campinglignende forhold hos Contrans. FDL har adskillige gange søgt at råbe de ansvarlige myndigheder op, men der sker intet. Det er dybt beskæmmende, at det offentlige ser gennem fingre med den slags, som udkonkurrerer seriøse danske vognmænd og chauffører, så derfor opfordrervi den ny transportminister til at skærpe kontrollen, siger Jens Groot.

(Link)

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Dan F Joergensen
Dan F Joergensen d. 28 juni 2019 18:44:11

Alle der har fulgt lidt med i de mange udtalelser fra CONTRANS,- i de utallige artikler i de trykte medier VED,- at hos CONRTRANS i Kolding,-sidder der otte Rumænske disponenter, De er hentet til Kolding,- for at de Rumænske chauffører,- kan blive disponeret på deres modersmål. Så nu er det interessant,- hvor længe der går før der også sidder en håndfuld Filippinske disponenter på kontoret i Kolding.

Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.