Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Fra fotoalbummet...

Dtl magasinet
Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Branchen mangler et pressions-middel: Manglende sammenhold svækker mulighederne!
NyhedDet er et par interessante historier, dagens udgave af Lastbil Magasinet bringer. Det er to indlæg, der rammer plet med hensyn til nogle af branchens største problemer, men det går desværre nok, som det plejer. Vi får nogle følelsesladede debatter, og så dørdet ud i ingenting. Primært fordi der kun er en lille håndfuld politikere, som helhjertet, og uselvisk, vil yde en indsats for at skabe mere fair vilkår for de danske vognmænd, der kører med dansk-registrerede biler og aflønner eventuelle chauffører eftergældende danske overenskomster.

Vognmand Steen Tofteng fra Vallensbæk lægger ikke skjul på, hvorfor det er svært at skaffe chauffører. Vi har så mange regler, som ingen alligevel kan finde ud af. Og der er stort set ingen chauffører, der kommer hjem med en fuld løn. Der er strammet så megetpå reglerne, at det er svært at udføre et stykke arbejde. Chaufførerne får bøder og skal have pungen med, når de går på arbejde. Steen Tofteng nævner et eksempel med en chauffør, som fik en bøde på 24.000 og dobbelt op for Steen Tofteng, fordi en chauffør,to gange på en måned, på en terminal flyttede sin bil få meter.

Det andet indlæg, som er et læserbrev fra tidligere Sorø-vognmand Erik Bangsbo, der fastslår, at det i bund og grund handler om branchens totale fravær af sammenhold. Vore såkaldte organisationers ekstremt manglende evne til at skitsere problemerne over forlovgiverne, politikernes fatteevne om, hvad der egentlig foregår, og det er måske nok det største problem og den største udfordring. Sidst, men ikke mindst, branchens indbyrdes konkurrence for at få deres egen forretning til at hænge sammen, så de kan få fredfra banken, fastslår Erik Bangsbo.

Hertil er vel blot at tilføje, at vi næppe vil opleve en samlet branchen, der sætter hårdt mod hårdt over for politikerne. For vi har ikke et eneste effektivt pressions-middel, da vi er totalt oversvømmet med underbetalte udenlandske vognmænd og chauffører,som hellere end gerne vil udføre transporterne. Det gør ikke situationen bedre, at der er forskellige holdninger i organisationernes ledelser. ITD, DI og Danske Speditører går en vej, mens DTL og FDL vil en anden vej og konstant arbejder på, at få bremset den sociale dumping og ulovlige cabotage-kørsel.

Kommentar af Preben von Skjoeth, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.