Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Bremse-debat fortsætter på fuld styrke: Men specialister kan faktisk fjerne bremse-problemerne
NyhedBjarne Nielsens debatindlæg i dagens udgave af Lastbil Magasinet, er endnu et eksempel på, at det ikke kan lade sig gøre at opnå 100 % sikkerhed. Men det belyser også, at de fem hjul, som bremsede kunne klare 58 % grænsen. Så skulle der mangle bremse-effektpå et enkelt hjul i en triplebogie, som de fleste løstrailere er udstyret med, som ikke har sovende bremser, kan klare procentsatsen.

Så det kan betale sig at ofre nogle ekstra tusinde kr. for at undgå sovende bremser. Problemet er altså ikke uløseligt, hvis man vel at mærke vil ofre det, det koster. Som i øvrigt er småting i forhold til de urimelige bøder, der udskrives.

Det er næppe en tilfældighed, at OK's vognpark, i hvert fald bremsemæssigt, ikke mere har problemer. For hele vognparken bliver bremsemæssigt, serviceret af specialisten Lundegaard Consult Fyn. FDL har tidligere orienteret om vognmænd, der heller ikke har problemer efter at Lundegaard har overtaget bremse-serviceringen.

Jeg har sagt det før, og gentager gerne, at det årelange problem faktisk kan ryddes af vejen. Det siger kontorleder Jens Groot, da FDL-Nyt bad ham kommentere den forståeligt følelsesladede debat. Som vi tidligere har orienteret om, justerer Lundegaard Consult bremserne og sørger alt papirarbejdet med nye godkendelser hos Færdselsstyrelsen.

Tiden går, og den er ved at være knap, hvis alle triplebogie-sættevogne i Danmark skal have optimeret bremserne, så de ikke sover. Men det er måske den registrerede bruger, der sover mest. Når vi skriver 01/01/2020, hvem tør så koble en løstrailer med sovendebremser, og hvem har råd? Jeg spørger bare, lyder det fra Jens Groot.

Du skal havde fat om nældens rod, har du sovende bremser, løses problemet ikke ved at skifte belægning, tromler eller skiver, det er blot et spørgsmål om tid inden de sover igen. Det er styrerenheden på sættevognen eller påhængskøretøjet du skal havde fat ihvis problemet skal løses.

Til dato har Styrelsen, uanset hvilket navn Styrelsen har haft, ikke kunnet løse den opgave for dig. Det er forståeligt, at man tror, og regner med, at når man køber/lejer et påhængskøretøj, som kan bremse som motorvognen. Den skal jo bare have skiftet klodser,når de er slidt op, så ingen problemer. Det har du bare ingen garanti for, hvis du ikke i kontrakten kræver indskrevet, at bremseudstyret skal tilpasses de faktiske bremsekrav. Om nødvendigt skal beregningerne til en ny G erklæring foretages og kontrolleresaf et af vognmanden valgt uvildigt serviceværksted.

Der skal altså kun ét værkstedsbesøg til for at tilpasse og justere bremserne, så de bremser, som de skal - og så er problemet løst. De tilløbende elektroniske og mekaniske fejl, som kan opstå, skal man selvfølgelig selv sørge for bliver ordnet i forbindelsemed et serviceeftersyns-program vognmanden tilpasser efter behov.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.