Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Skovsgaard : Danskegodschauffoer.dk lukker ned den 01. oktober 2020, tak for den tid du har fulgt siden...
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - EU´S ARBEJDSDIREKTIV SKAL OVERHOLDES: DET KOSTER KASSEN IKKE AT VÆRE ANSVARSBEVIDST NOK
NyhedSelv om der tilsyneladende er en hel del, der tager for let på de regler, der gælder med hensyn til EU-Parlamentets og Rådets Arbejdsdirektiv, er det altså et område, som alle skal tage alvorligt. Det er, mere konkret, direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003,der blandt andet omhandler aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden. Derfor kan danske vognmænd med ansatte chauffører ikke bare ignorere direktivet.

Det er vigtigt at understrege, at det er vognmanden, der suverænt, og alene, har hele ansvaret, siger FDL´s kontorleder Jens Groot, og fortsætter: Dømmes vognmanden, kommer han til at betale, dobbelt løn for de overskydende arbejdstimer over de 48 til chaufføren,og bøden udbetales til chaufføren skattefri. Så det kan meget let blive en meget dyr ”fornøjelse” for de pågældende vognmænd, hvoraf nogle måske i forvejen er hårdt presset.

Hvis man ignorerer arbejdsdirektivet, kan man let blive offer for fagforeningernes medlemsfiskeri, fortsætter Jens Groot. Det kan foregå på mange måder. Et eksempel, hentet fra den virkelige verden, kan være, at en fagforeningsrepræsentant, på Facebook, eksempelviskan bruge vendinger som:

”Måske er du uden at vide det, gået glip af en statsgaranteret bonus i dit job som chauffør. Den bonus kan du få hjælp til at få udbetalt, hvis du er medlem af 3F og har kørt mere end 48 timer i gennemsnit pr. uge. i en periode på minimum 4 måneder. Det kandreje sig om så meget som 25.000 kr., i grovere tilfælde op til 50.000 kr., som udbetales skattefrit.”

Dem, der følger retningslinjerne for Arbejdsdirektivet, har ingen grund til bekymring, siger Jens Groot. Men hvis man ikke har direktivet med i sin planlægning, ryger man over i risikogruppen, og risikerer derved at skulle betale dobbelt overarbejdsbetalingfor timerne efter ”48 timers reglen”, som fastslår, at arbejdstiden over en periode på fire måneder højest må udgøre 48 timer i gennemsnit pr. uge.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.