Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Måltal fremfor alt i lastbilkontrol: Politikerne og Rigspolitiet bag katastrofalt dyrt svigt
NyhedDet rejser nogle principielle spørgsmål, at vicepolitikommissær Peter Stryhn fra Midt- og Vestsjællands Politi, til Berlingske har udtalt, at man indtil videre primært vil lave lastbil-kontrol for måltallenes skyld. Udtalelsen bliver helt paradoksal, fordiPeter Stryhn fastslår, at den type kontrol ikke går ud over sikkerheden. Det skriger til himlen, at EU´s måltal er vigtigere end alt andet, og beslutningen giver nu de store, der udøver systematisk ulovlig cabotage, endnu mere frit spil.

Man skal være mere end almindeligt naiv, hvis ikke man kan regne ud, at den type discount-kontrol er værdiløs, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Det vil sige, at de, 6.040 vejsidekontroller, der mangler i statistikken, skal udføres af allepolitikredsenes færdselsbetjente, og ikke kun af uddannede tungvognsbetjente. Det blir en lemfældig kontrol af kørekort og registreringsattester, og Peter Stryhn skal langt ud på landet med bemærkningen om, at det ikke går ud over sikkerheden.

De tre tungvognscentre, der udfører alle vejside-kontroller, har ikke mandskab nok. Derfor kan man ikke udføre en tilstrækkeligt kvalitetsmæssig kontrol, fortsætter Jens Groot. Vi hører så, at TCS, i modsætning til TCN og TCØ, ikke har kunnet konstatere problemermed cabotage-kørsel. Det finder jeg helt utroligt, ikke mindst fordi de to andre tungvognscentre meget jævnligt snupper lastbiler, der kører ulovlig cabotage. Og vi andre kan ved selvsyn se masser af cabotage-kørsler.

FDL hører også, at en total kontrol inkluderet cabotage-kontrol, nemt kan tage 3 til 4 timer på stedet, og efterfølgende mindst en dag på kontoret, fordelt over flere dage, grundet ventetid på transportdokumenter, samt tiden til senere retsbehandling.Derfor opfordrer FDL endnu en gang, til at gøre noget ved problemerne. Det er politikernes pligt at holde embedsværket til ilden, og det gør politikerne ikke i denne vigtige sag., hvilket går ud over seriøse danske vognmænd med danske biler.

Nu får vi en misvisende statistik, som postkasseselskabernes lobbyister har øverst på deres ønskesedler. Statistikkerne vil sige, der ikke er problemer med cabotage-kørsel i Danmark. Og hvad med kombinationstransport, udstationeringsdirektivet, og billige udenlandskechauffører i dansk registrerede lastbiler, som ikke betaler kildeskat af chaufførens løn. Så hvad med den sociale løndumping i godstransport, findes den så heller ikke længere, spørger en utilfreds Jens Groot.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.