Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 4

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Skovsgaard : Danskegodschauffoer.dk lukker ned den 01. oktober 2020, tak for den tid du har fulgt siden...
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Total forvirring om drivmidler: Ja eller NEJ til biobrændstof?
NyhedDet er yderst forståeligt, at masser af vognmænd er i tvivl m.h.t. kommende brug af brændstof. For vi får snart en melding i øst, siden i vest, så hvad skal vi tro på? Er det de såkaldte eksperter, der har ret i, at iblanding af biobrændstof i benzin og dieselbør droppes, fordi det skader mere, end det gavner?

Eller er det dem, der repræsenterer bilproducenter og importører, der har ret, når de påstår, at bonus for biogas kan sikre grøn omstilling? Svaret blæser i vinden, for udtalelserne er desværre så forskellige, at de øger forvirringen og usikkerheden.

Andelen af palmeolie, der bliver brugt til at lave biodiesel i EU, satte i 2018 rekord, selv om biodiesel fra netop palmeolie udleder tre gange så meget CO2 som almindelig fossil diesel. Det fremgår af data fra miljøorganisationen Transport and Environment.

Organisationen fastslår, at der ikke nogen af de gængse kilder til at producere biodiesel, raps, soja og palmeolie, der udleder mindre CO2 end diesel produceret af råolie. Meningen var ellers, at biobrændsel skulle gøre benzin og diesel grønnere, og derforbør vi droppe at bruge det.

Det siger Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning og vedvarende energi ved Aalborg Universitet. Analysen bekræfter mig i, at biodiesel-vejen ikke er den rigtige at gå overhovedet. Det er næsten det værste, man kan gøre.

Når man har haft de her energimål (krav fra EU om iblanding af biobrændstof i benzin og diesel, red.) så har man prøvet på at skubbe en teknologiudvikling i gang. Men det er tydeligvis ikke lykkedes. Der findes ingen bæredygtige biobrændsler, der hensigtsmæssigtkan nå målsætningen, understreger professoren.

Det er Morten Iversen, miljøchef hos Iveco, ikke enig i. Han har udtalt, at vi taber terræn til vores naboer, m.h.t. omstilling til biogaskøretøjer. Så hvorfor er biogas-køretøjerne stadig ikke mere udbredte i Danmark? Iversen fastslår, at teknologien alleredeer på plads og har været det i mere end 20 år.

Iveco har leveret lastbiler, der kører på gas, siden slutningen af 1990’erne. Gas er godt i gang uden for Danmark, og i dag kører der over to millioner gaskøretøjer i Europa. De kan tankes på over 3.300 tilgængelige CNG-stationer over hele Europa.

I Danmark har der siden 2012 været krav om, at der skal iblandes 5,75 procent biobrændsel i både benzin og diesel. Og det er altså disse krav, der – ifølge flere specialister og professorer bør droppes. Så hvad skal vi tro på, inden vi investerer nye millioneri nye køretøjer?

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.