Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Flere eksempler på forskelsbehandling: Udlændinge slipper altid billigere end danskerne
NyhedI den fortsatte kamp mod en urimelige forskelsbehandling, der foregår mellem danske og udenlandske vognmænd og chauffører, har der inden for det seneste års tid været adskillige afsløringer af, hvor billigt udlændingene slipper i forhold til deres danske kolleger. FDL har ved flere lejligheder protesteret mod en så urimelig forskel, men hverken de respektive myndigheder eller politikerne har taget skridt til at rette op på den mildest talt skrevne unfair for form bødestraffe.

I marts standsede Tungvognscenter Syd en lastbil ved Kolding. Kontrollen blev udført i samarbejde med Færdselsstyrelsen. Man konstaterede fejl på lastbilens bremsesystem. Da betjentene foretog en nærmere undersøgelse af bilen, viste det sig, der var manipuleretmed både hastighedsbegrænseren og tachografen. Det viste sig, at manipulationen kunne aktiveres med via fjernbetjening. Ved politiets undersøgelse af føreren, fandt de kontakten i hans bukselomme.

Ved dommen, der blev afsagt d. 13. august, blev føreren dømt en bøde på 12.500 kr. og en frakendelse af retten til at køre i Danmark i 6 måneder, mens selskabet blev idømt en bøde på 23.000 kr. Ud over bøderne og frakendelsen, blev de ulovlige installationerog tachografen konfiskeret, fortæller specialanklager Pernille Moesborg. De dele, der er brugt til manipulationen, er selvfølgelig ulovlige, og med denne type manipulation vil tachografens oplysninger være forfalskede.

Men bøden er, som vi også har set det med masser af spirituspåvirkede udlændinge, latterligt lille i forhold til den bøde, en dansk chauffør og dennes firma ville få, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. En dansk chauffør og vognmand i samme situation vil for manglende data få bøde for 28 dage tilbage, chaufføren 3.000 pr. dag vognmand 6.000 pr. dag, lig med 252.000 dertil kommer, bøde og straf for manipulationaf tachografen.

Sønderjyllands politi havde en lignende sag den 13. februar 2018. Her blev en lignende sag takseret til 508.000 kr. Hvorvidt den store bøde er betalt, fortæller historien intet om, men det ændrer ikke på den kendsgerning, at der foregår en urimelig forskelsbehandling.Derfor vil FDL afkræve specialanklager Pernille Moesborg en forklaring på forskellen. Og ikke mindst, hvorfor skal den sidste sag udløste en rabat på ca. 472.500 kroner.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.