Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Chaufførnyt
Dtl magasinet
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL´s bremsemøde på Hejse Kro: Det betaler sig at investere i en forebyggende indsats
NyhedDer var en livlig og saglig debat, og spørgelysten, fra en fyldt sal, var stor da FDL lørdag afviklede det planlagte bremsemøde på Hejse Kro ved Fredericia. De to hovednavne, bremsespecialisten Rene Lundegaard og politiassistent Kaj Klaustrup fra Tungvognscenter Øst på Sjælland, kom ind på flere interessant vinkler omkringden tiltagende problematik. Debatten afslørede også, at en del var indstillet på at holde kæden stram, mens andre virkede usikre.

Vi har ingen intentioner om at tage førerretten fra vognmænd og chauffører, men der er altså nogle regler, som skal følges. Det sagde politiassistent Kaj Klaustrup i forbindelse med snakken om de skærpede bødestraffe, som gælder fra og med den 1.januar 2020. Menvognmændene sidder som en lus mellem to negle, og derfor kan jeg kun opfordre alle til at være omhyggelige. Det kan blive endog meget dyrt, hvis man tager chancen og tror, det nok går.

Indledte med at orientere om, hvordan politiet arbejder med bremseprøvestande, og han kom bl.a. ind på problematikken med sovende bremser. Kaj Klaustrup viste en stribe filmklip med eksempler på groft sløseri, eller ligegyldighed, med både biler og påhængskøretøjer.Indslaget fra Kaj Klaustrup efterlod ingen tvivl om, at der er et reelt behov for en vis opstramning fra både vognmænd og chauffører. Fra årsskiftet koster det virkeligt kassen at blive noteret.

Vi har kontrolleret 1006 køretøjer og fundet fejl på 66 procent af de kontrollerede køretøjer, og det er for meget. Hvem har så ansvaret? I første omgang chaufføren, men overordnet set er det vognmandens. Man kan også sige det på den måde, at føreren har ansvaretfor, at køretøjet er i forsvarlig stand og vognmanden har ansvaret for at køretøjerne er i lovlig stand, understregede politiassistent Kaj Klaustrup fra Tungvognscenter Øst på Sjælland.

René Lundegaard, der kan sin Bremse Bibel udenad, provokerede lidt ved, godt nok i et drillende tonefald, at spørge, hvor længe branchen vil finde sig overgreb og regler, der strider mod sund fornuft. Hvad er det, vi skal gøre, og hvad er vi oppe imod, sagdeRené Lundegaard. Det kan ikke være rigtigt at en hel vognmandsbranche finder sig i, at man køber materiel, som bremsemæssigt ikke lever op til kravene. Det er jo urimeligt, bremserne skal varmes, før de godkendes.

Danske vognmænd kan ikke, og vil formentlig heller ikke, nøjes med noget materiel, som kun lige akkurat – med opvarmede bremser - kan klare kravene. Og så nu op med alt det vrøvl om, at problemerne kun kan løses ved at køre bremserne varme. For det er for længstbevist, at man - med de rigtige justeringer – kan undgå problemerne. Flere her i salen, kan bevidne det, og det er et spørgsmål om en mindre investering, som hurtigt tjener sig ind, fastslog René Lundegaard.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.