Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Chaufførnyt
Dtl magasinet
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL Nyhedsbrev - Henning Hyllested, Enhedslisten: Bedre kollektiv trafik giver plads på vejene
NyhedEnhedslisten er, som bekendt, ikke blandt de partier, som går ind for, at vi skal have udbygget, og forbedret, det danske vejnet. Det har vi bedt transportordfører Henning Hyllested fra EL, om at uddybe. Skal man tro på Henning Hyllested, som jeg kender somen åben og ærlig politiker, er Enhedslisten ikke ene om at have det synspunkt på det trafikale område. Og Henning Hyllested har sine gode grunde til at satse mere på den kollektive trafik.

I Enhedslisten mener vi, at trængselsproblematikken er en af de væsentligste at få løst – ikke mindst af hensyn til godstransporten på landevej, siger Henning Hyllested. Vi er af den opfattelse, at trængslen ikke løses ved at udbygge (motor)vejnettet, snareretværtimod. Flere og større veje genererer blot flere biler – efter kortere, eller længere tid, er trængslen tilbage på samme niveau, blot med endnu flere biler.

Det er ikke kun noget Enhedslisten mener. Transportforskerne siger det samme. Og beviset er jo også lige uden for døren: Efter i årtier at have udbygget vejnettet, især motorvejsnettet, er trængslen større og tættere end nogensinde. Det mærkes især i hovedstadsområdet,men også visse steder på bl.a. E45. Medvirkende hertil er naturligvis også, at bilerne – især de seneste par år – er blevet billigere, men udviklingen så vi også inden bilerne begyndte at falde i pris.

Flere (motor)veje betyder flere biler, men betyder samtidig, at passagergrundlaget for den kollektive trafik undergraves: man flytter simpelthen folk fra den kollektive trafik til biler, fortsætter Henning Hyllested. Her mener vi, at vi skal den stik modsattevej. Vi kan ikke bygge os ud af trængslen, men vi kan udbygge den kollektive trafik og gøre den billigere, så folk vælger den til.

Vi har foreslået at investere 40 mia.kr. i den kollektive trafik. Desværre er det op ad bakke, da jernbanen har været forsømt i lige så mange årtier, som man har satset på bilismen. Og den kollektive bustrafik er lukket ned i mange yderområder, indskrænketandre steder (selv i en by, som min egen, Esbjerg, der dog er landets 5. største!). Folk er jo flyttet over i bilen.

Vi tror altså, at mindre trængsel opnås ved at investere i den kollektive trafik, så den bliver attraktiv og billig. Det vil alt andet lige også give bedre plads til godstransporten i lastbiler. Vi har naturligvis en ambition om at flytte noget af godstransportenover på bane, men det har lange udsigter. Så vi skaffer plads til lastbilerne ved at mindske persontransporten i biler.

Men man kan i dag ikke forvente at kunne køre fuld speed (80 km/tJ) alle steder på alle tidspunkter. Vognmænd og chauffører må indstille sig på at bruge noget ekstra tid på landevejen – og ja, det koster nogle kroner, men transport er i forvejen så billig (altfor billig), at det må vi leve med. Og så synes jeg, at trængselsproblemet overdrives. Faktisk kan der køres med max. fart på mange tider af døgnet.

Her vil det altså være godt, hvis man i godstransport-branchen (både vognmænd, speditører, terminaler, fagforeninger m.m.) kunne enes om nogle smarte løsninger til at sprede trafikken henover døgnet. Der er jo faktisk god plads på motorvejen i mange af døgnetstimer – ikke mindst om aftenen og natten. Enhedslisten har naturligvis også stort fokus på den grønne omstilling af godstransporten på landevej. Men det er et lige så stort emne, som trængslen. Så det må blive en anden gang.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.