Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Chaufførnyt
Dtl magasinet
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Før trafik-forhandlingerne: Bedre vejnet er rygraden for lastbil-transporterne
NyhedI betragtning af, at over 90 procent af den samlede godmængde, målt i tons, foregår med lastbiler og at trængsels-problemerne er konstant sigende, er det utroligt, at rød blok vil annullere fordelingen af de 112 milliarder kr., som blå blok, kort før valgetindgik forlig om. Den daglige kø kørsel på vejene er opgjort til ca. 77 millioner tabte køretøjstimer og et årligt samfundsøkonomisk tab på 24 milliarder kr. Samtidigt viser en ny opgørelse, at vi i snit, hver eneste dag, spilder 335.000 timer på at holdei kø.

Uanset om man er rød eller blå politiker, har et effektivt vejnet afgørende betydning for erhvervslivets produktivitet og konkurrenceevne. Statsvejnettet, der forbinder landsdele, større byer og godsknudepunkter, spiller en hovedrolle for erhvervslivets transporter. Over 70 pct. af lastbilernes kørsel foregår på statsvejnettet, der er rygrad i godstransporten. Lastbilernes fleksibilitet og korte afstande i Danmark, står lastbilerne stærkt i forhold til bane- og søtransport.

Langt over 70 procent, af de kørte kilometer med lastbil, foregår på statsvejnettet, som er rygraden i transportinfrastrukturen for godstransport. Statsvejnettet skal sikre en effektiv transport af gods mellem landsdele og de større byer, og udgør typisk hovedfærdselsårentil vigtige erhvervsknudepunkter, havne og grænseovergange. Lastbiltrafikken er størst i de centrale motorvejskorridorer. I Vestdanmark er det særligt i E45 motorvejskorridoren.

I Østdanmark er det på Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Amagermotorvejen. Hertil kommer E20 motorvejskorridoren via Storebæltsbroen. Mange steder har der været en markant vækst i lastbiltrafikken siden 2010. Der er med andre ord behov for politisk omtanke,når de kommende forhandlinger om trafik-milliarderne indledes. I betragtning af, at det vil tage årtier at udbygge den kollektive trafik, er det ekstra vigtigt ikke at øge problemerne for godstransporten.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.