Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Chaufførnyt
Dtl magasinet
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL Nyhedsbrev - Kampen mod social dumping: Nedtællingen er begyndt, men sporene skræmmer
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL.

Der er sagt og skrevet meget om den sociale dumping, som adskillige lande, og ikke mindst Danmark, slås med. Men selv om der blev bevilget et større millionbeløb til bekæmpelsen herhjemme, er resultatet yderst begrænset. Og den sociale dumping er større endnogensinde. Nedtællingen er altså begyndt, men sporene skræmmer. Derfor er det spændende, hvad der kommer ud af ni transportministres anstrengelser. EU´s ny vejpakke skal være klar senest 1. november.

Står det til transportministre fra ni EU-lande, er det afgørende, at den nye lovgivning falder på plads, og man stræber efter en bedre regulering, som vil beskytte de sociale rettigheder. Desuden vil man forbedre trafiksikkerheden, sikre et velfungerende, fairog sikkert indre marked og kun acceptere yderligere markedsåbninger på betingelse af effektive foranstaltninger mod illoyal konkurrence, social dumping og ulovlig praksis. Det fastslår den såkaldte Road Alliance.

Danmarks ny transportminister Benny Engelbrecht, der af samme årsag også er ny mand i alliancen, giver udtryk for håbet om, at de nye regler vedtages. Vejpakken er helt central for vejtransportsektorens fremtid. Både Parlamentets og Rådets aftaler indeholderen masse gode elementer, der kan være med til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair konkurrence, understreger transportminister Benny Engelbrecht i en udtalelse.

Et af kardinalpunkterne er bl.a., at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører cabotage i Danmark. Derved bliver det heldigvis sværere for arbejdsgivere som store speditionsvirksomheder og postkasseselskaber at etablere sig i andre lande. Ogdet vil medføre, at de mange store aktører på transportmarkedet skal bruge betydeligt større beløb på deres transporter. Det vil være umuligt at hyre chauffører, som i dag aflønnes på noget, der er nær en sulteløn.

Problemet er så, hvor stor indflydelse de højt betalte lobbyister, får. Der er ingen tvivl om, at markeders store aktører, vil gå langt for at undgå mærkbart større løn til deres udlændinge. Lobbyisterne har alt for stor indflydelse på politikere og embedsmænd,og kæmper med næb og klør, måske også penge under bordet, for at vejpakken ikke får den stramme udformning, der er lagt op til. Derfor er det spændende, hvordan de afsluttende trilog-forhandlinger falder ud.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.