Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
GH Truck Training
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
GH Truck Training
Chaufførnyt
Dtl magasinet
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Urimelige kontra rimelige bøder: Større bøder skal virke afskrækkende på alle !
NyhedDebatten om bødestørrelserne og rimeligheden heri, er fortsat højaktuel, ikke mindst ved udsigten til de kæmpebøder, der gælder fra og med 1. januar. Så koster det virkeligt kassen at køre ind i en kontrol med et vogntog, der ikke opfylder lovens krav. Selvom vi ikke forsvarer ulovligheder, kan man godt spørge, hvorfor det lige er vores branche, hvor man konstant arbejder på kanten af bøder, der kan smadre ens privatøkonomi.

De såkaldt kloge, vil – med en vis ret – sige, at det er vores egen skyld, og at hvis vi ikke brød skrevne eller uskrevne regler og love, ville vi ikke blive straffet. Men helt så nemt er det altså ikke. For dem, der tilrettelægger transporterne, lægger somregel en så stram tidsplan, at man skal være mere end heldig for at nå frem i tide. Og så er det, man springer over og tager chancen i håb om at undgå betjentene.

Lige så længe, jeg kan huske tilbage, har rigtig mange danske vognmænd altid holdt risiko odds op mod bødestørrelserne, og valgt ud derfra. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, og fortsætter: Hvorfor kører så mange prisdannende hvidplade biler i Danmark? Er det fordi chaufførerne aldrig skal havde en ortenlig seng at sove i? Og havde vi dem også, hvis det kostede to af de lange hverweekend til mad og en ordentlig indkvartering?

Hvis lovgivningen bliver håndhævet, vil f.eks. bremsebøderne fjerne fordelen ved et dårligt indkøbt produkt og den efterfølgende vedligeholdelse. Håndhæves de nye bødeforhøjelser for ulovligt regulært ugehvil i lastbilen, vil det få stor indflydelse på chauffør-omkostningerfor ikke herboende chauffører. Det vil koste to månedlige weekend ophold, eller etablering af ordentlige overnatningsforhold med både toilet, baderum og køkkenfaciliteter.

Det er bare træls, at det stadigt er nødvendigt med mega bøder. Bunder meget af det i et dygtigt, men usmageligt lobby- og spinarbejde, som skaber problemer, der er blevet så omkostningskrævende, at de store bøder er nødvendige for at stoppe det? Havde politikerne,og det gælder langt de fleste, tænkt mere dansk, og været deres opgaver voksne, havde vi f.eks. ikke haft problemet ulovligt ugehvil i lastbilen, siger Jens Groot.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.