Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Info fra Admin.


Skovsgaard : Danskegodschauffoer.dk lukker ned den 01. oktober 2020, tak for den tid du har fulgt siden...
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
"L O K U M S A F T A L E"   ?
DebatJA,- hvad er egentlig en såkaldt "Lokumsaftale" ?

Det blev der spurgt om i en kommentar på et socialt medie !

Om dette var ironisk ment,- eller om der var alvor bag ved,- vides ikke ?

MEN,- mon ikke spørgsmålet er relevant nok ?


DER FINDES JO RIGTIG MANGE "MODELLER" !

JA,- hvad er egentlig en såkaldt  "Lokumsaftale",- som flere og flere anvender i hverdagen,- i mange forskellige  udgaver   ?   Da der jo findes alle disse forskellige "modeller"vil det nok blive  FOR  omfattende,- at gå i dybden med alle enkelthederne.  Derfor vil jeg nu komme med  MIN personlige  "fortolkning"  eller  "forståelse",- at,- hvad er sådan"Lokumsaftale"  reelt er.

Den korte forklaring må være den,- at alle former for aflønning,- der  IKKE  står opført i en  "godkendt"  overenskomst,- må anses for at være en  "Lokumsaftale",- -simpelthen.De mange ytringer om,- at man aflønnes efter en personlig aftale med vognmanden,- og tjener  MERE end man gør i henhold til de gældende overenskomster,- kan JEG altså ikke tage alvorligt.  Faktisk står sådanne ytringer og skriger til himlen,- og kan kun anses for at være et  "alibi"  for at man bliver  "taget ved røven" i stor stil,- men bare ikke vilindrømme dette.

I disse tider,- hvor antallet af seriøse  vognmænd,- bliver udkonkurreret af suspekte vognmænd,-der ikke har råd til at aflønne efter gældende overenskomster,- mangler det såmegen logik,- at der er påstande om  "bedre forhold" med en "Lokumsaftale".  MEN  denne påstand fra  MIG,- kan man jo gøre til skamme,- ved blot at fremlægge dokumentationfor denne  "bedre løn"  ?  HVIS  man  KAN gøre dette, -vil det ikke alene fjerne "mistænkeligheden",- men også afsløre,- at der er noget HELT skævt på dette område.

Vognmænd der ikke betaler overenskomstløn,- med den begrundelse,- at dette vil gøre dem ude af stand til at være konkurrencedygtig på markedet,- afsløre to væsentlige fakta`er,-nemlig at de er  dårlige købmænd,- og er blottet for etik og moral.  Desuden vil chaufører der acceptere en  "Lokumsaftale",- blot fremstå som "andenrangs",- som seriøse vognmænd IKKE ønsker at ansætte.  JA,- det er nok en  "hård dom"  eller påstand,- men findes der en anden forklaring  ?

"Den Danske Model",- som en overvældende flertal på arbejdsmarkedet,- og også blandt  Politikere,- bliver skamrost til skyerne,- -siger jo  ALT.  Det er samtidig en  "model" derbygger på samfundets reelle behov for et lønniveau,- der  passer til landets leveomkostninger,- -uden dog at være  "fejlfri".   Dog er det en  "aftale"  der er indgået af begge parterpå arbejdsmarkedet,- -eller ihvertfald flertallet af parterne.  Faktisk er det de  parter,- der i nogle generationer har samarbejdet,- og har opnået de løn og arbejdsforhold,- der dendag i dag,- skaber  misundelse i store dele af verden.

Der er så en mindre "gruppe"  parter,- der ikke syntes at kunne eksistere i sådan et  "fælles projekt",- og derfor arbejder på,- at smadre generationers hårdt oparbejdede resultater.Disse  "parter"  har fået mulighed for at  "gøre oprør",- og modarbejde og ødelægge både resultatet og samarbejdet på arbejdsmarkedet.  Her dækker man sig ind under en  lov,-der giver  "frihed til at vælge",- for den enkelte.  Og JA,- den frihed må vi for alt i verden bakke op om,- MEN  dette betyder  IKKE,- at vi skal  "sælge ud" af  "vundet tærræn" !

En  vognmand der for tiden er havnet i en konflikt,- har faktisk indrømmet offentligt i et indlæg,- på en hjemmeside,- at en overenskomst der  IKKE er en del af  "Den Danske Model"må anses for at være "lovlig underbetaling".  Det fremgår klart at disse liner :


Flemming Skovbjerg har aldrig tegnet overenskomst med 3F. Han har betalt sine chauffører efter Krifas overenskomst, og har, ifølge eget udsagn, betalt sine chauffører mere end hvad den overenskomst lyder på, da han er helt klar over, at Krifas overenskomst for godschauffører er en mindstelønsoverenskomst.

Med tanke på,- at en såkaldt  "Lokumsaftale"  faktisk påfører en lønmodtager en endnu dårligere løn,- må være dokumeation for,- at utrolig mange chauffører,- dagligt er med til at"holde røven oppe"  for de vognmænd de er ansat hos.  Desuden er der ingen tvivl om,- at der her også er tale om direkte  påvirkning af  konkurrencen på transportmarkedet,-i kampen mod de endnu værre  "nasserøve"  med udflagede lastbiler,- og udenlandske chauffører.

De mange  "henvisninger"  til  såkaldte  "Lokalaftaler"  anser jeg i første omgang blot som en  dårlig undskyldning,- som  trods alt  KAN  være reel nok.  Det er et område jeg ikkeer  helt hjemme i,- må jeg indrømme.  Men,- HVIS disse  "lokalaftaler"  liger på et niveau der er lavere end den gældende overenkomst,- ja så ER disse vel også en form for en"Lokumsaftale".  Når man  påstår at man er  "Danmarks Stærkeste Fagforening",- burde man vide dette på en anden måde,- end blot at tilskrive sig sig retten til at "gå enegang"for at tilgodese  nogle  "gode venner",- eller pressede virksomheder i et lokalområde.


MAN  SKAL  YDE,- - - FØR  MAN  KAN  NYDE   !

P. S. 
Dette var en personligt holdning til forholdene på arbejdsmarkedet,- og selvfølgelig kan der være forhold jeg ikke er helt "opdateret" på,- og derfor kan der mangle lidt  "baggrund" og  fakta,-  i mit indlæg.
  


Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.