Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
Nordiske transportører kan spare 230.000 ton CO2 årligt
NyhedMichelin går foran, når det handler om bæredygtig mobilitet og arbejder målrettet for mere sikker, kosteffektiv og renere transport. Med fem huskeråd til korrekt dækvedligehold og opmærksomhed på dækkene kan nordiske transportører reducere den samlede CO2-udledning med 230.000 tons og sænke dækomkostningerne med 55 pct. hvert år. Her er Michelins fem råd:


• Sørg for, at dækvalg matcher anvendelse - det øger dækkets levetid, mindsker rullemodstanden og sænker brændstofforbruget
• Sørg for løbende kontrol af dæktryk - det forlænger levetiden, mindsker slid og reducerer brændstofforbruget
• Kør dækkene ned til sidste, lovlige millimeter - det nedbringer dækomkostningerne og sænker CO2-udledningen
• Sørg for systematisk dækmønsterskæring på udvalgte dækpositioner - det sænker omkostninger og CO2-udledning
• Udnyt re-gummiering det sparer penge og råmaterialer

For at afprøve Michelins anbefalinger i praksis blev der i september foretaget en rullemodstandstest i Malmby lufthavn. Her blev to identiske køretøjer udrustet med hhv. nye dæk, og dæk der var slidt ned til 1,6 mm. og så mønsterskåret til 4 mm. mønsterdybde. Lastbilerne startede side om side og accelererede til 34 km/t. Præcis samtidig blev de sat i frigear for at rulle længst muligt. Lastbilen med opskårne dæk rullede i snit 37 pct. længere end den med helt nye dæk.

Med fem anbefalinger kan transportbranchen spare på både dækbudgettet og CO2-udledningen - uden, at det går ud over sikkerheden. Fotograf: Carolina Karesova


- Vi vil gerne vise effekten, hvis alle transportører i Norden arbejder ud fra vores fem anbefalinger. Forsøget viser, at transportbranchen omregnet kan spare 1,3 mia. danske kroner og reducere CO2-udledningen med 230.000 tons hvert år. Altså tage et skridt mod mere bæredygtig transport med en enkel indsats, forklarer Richard Andermyr, markedschef for Michelin Nordic.

Dækkene spiller en stor rolle for både sikkerhed, driftsøkonomi og CO2-udledning. Michelin investerer årligt godt €650 millioner i forskning og udvikling. Med ny 3D-teknologi til dækkenes støbeforme har Michelin bl.a. udviklet et selvopbyggeligt mønster, der bevarer sikkerheden og egenskaberne i hele dækkets levetid.

- Vi afsøger hele tiden nye produktionsmetoder og veje til at finde nye, innovative materialer, der kan forbedre vores produkter. Ambitionen er konstant at hjælpe kunderne til en bedre driftsøkonomi og til at nedbringe deres miljøpåvirkning via lavere brændstofforbrug i deres transport, siger Richard Andermyr.

Fakta: Tung transport står for 7 pct. af den samlede CO2-udledning i Norden, hvilket har ført til EU-regulering på området: (EU) 2019/1242, som trådte i kraft den 1. januar 2019.

Kilde: Michelin

Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.