Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - OK med fokus på dyrevelfærd: Men hvem tænker på chaufførers velfærd?
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL


Det er et tankevækkende opråb, nogle dyretransport-chauffører i Randers forleden offentliggjorde i Lastbil Magasinet. Talsmanden Torben Jensen fremhæver, at det er positivt med fokus på dyrevelfærd, men stiller forståeligt spørgsmålstegn ved chaufførernes rolle.Vi chauffører er enormt presset af de meget store bøder, samt af frustrationer over, at vi får skylden for de syge dyr.

Det kan han have ret i. I min optik, er det urimeligt, en chauffør skal kunne afgøre, om et dyr er sygt eller ej. Det må være landmændenes og dyrlægernes opgave. Arbejdstilsynet, og dem, der arbejder med dyrevelfærd, bør snarest sætte tingene i rette perspektiv.Arbejdsmiljøet er ikke godt for chauffører, og bør ikke forværres med bøder for noget, chaufførerne ikke ved nok om.

Men det er ikke kun hos dyretransportører, det psykiske arbejdsmiljø er hårdt. Den skærpede konkurrence, og sociale dumping, har i den grad presset markedet. Det er stramme tider, og siger en dansk vognmand og chauffør deres speditør imod, hyrer speditørenen udlænding til opgaven. Så det at være selvkørende vognmand eller chauffør, er lidt for ofte et valg mellem Pest og Kolera.

Det rejser samtidigt spørgsmålet om det er rimeligt, at en enkelt branche konstant bevæger sig på kanten af en eller flere bøder. De bagkloge vil nok sige, at hvis man overholder loven, er der ingen risiko. Men så let er det altså ikke. Vi kan hurtigt enesom, at lovene skal overholdes, og jeg forsvarer ikke ulovligheder. Men der er altså situationer, hvor myndighederne bør fare med lempe.

Det er f.eks. ikke rimeligt, at en chauffør får en stor bøde, fordi traileren ikke bremser godt nok. Det må være ejeren/brugeren af traileren, der skal knaldes. For ham, der kobler traileren på, har ikke en jordisk chance. Det er også urimeligt at få en bødefor at have et sygt dyr med i bilen. Og det er derfor, vi skal blive ved med at presse på for at få myndighederne til at anvende medvirke-ansvaret.

Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.