Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 1

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - Vejdirektoratets p-plads analyse: Konklusion svarer ikke til det, vi andre oplever
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Det er en sandhed med visse modifikationer, når Vejdirektoratet i en ny undersøgelse fastslår, at den ny regel med 25 timers parkering har haft stor effekt. For det er ikke lige det, dem, der kører med gods, og som skal holde de nødvendige, lovbefalede hvil,oplever. Så hvordan Vejdirektoratet er nået frem til konklusionen er uforståelig. Enten har kontrollen ikke været effektiv eller også er rapporten pyntet lidt.

For sandheden er jo den, at der ganske enkelt ikke er nok statslige rastepladser, og det har bl.a. FDL, 3F med flere, gentagende gange gjort opmærksom på. Både i artikler og direkte henvendelser til ministre og udvalgsformænd. Og os, der dagligtfærdes i trafikken, og besøger rastepladserne, har mere end svært ved at se, at der er færre parkerede lastbiler på de desværre for få statslige danske rastepladser.

Men ifølge Vejdirektoratet er antallet af lastbiler, der langtidsparkerer, faldet, og færre rastepladser er overbelastede. Undersøgelsen viser, at ni ud af ti af de lastbiler, der parkerer i weekenden, er udenlandske. Ifølge en opgørelse fra Færdselsstyrelsen,er 98 procent af de parkeringsafgifter, der blev udstedt i årets første ti måneder for overtrædelser, er udstedt til lastbiler på udenlandske nummerplader.

Transportminister Benny Engelbrechts siger, at det er positivt, at den tidsbegrænsede parkering på 25 timer, virker efter hensigten, hvilket tyder på, at ministeren stoler for meget på embedsmandsvældet. Ministeren har ret i, at ingen selvkørende vognmand eller lastbilchauffør er tjent med at opholde sig på motorvejsrastepladser i længere tid, da rastepladserne simpelt hen ikke er bygget til det formål.

FDL bakker transportministeren op, i udsagnet om, at det det er transportbranchens ansvar at sikre, at lastbilerne har et sted at langtidsparkere, hvor chaufførerne under ordentlige forhold kan holde længerevarende hvil i ro og fred, som de er forpligtet til. Det er helt naturligt, at lastbilchauffører i løbet af deres arbejdsdag skal holde pauser eller endda tage en enkelt overnatning til næste morgen på en rasteplads.

Derfor ser transportministeren, præcis som bl.a. FDL, frem til, at branchen selv melder sig på banen med initiativer og mulige løsninger, der kan hjælpe chaufførerne og aflaste de trængte rastepladser. I øvrigt viser rapporten, at der stadig for cirka to tredjedele af motorvejsrastepladserne fortsat er kapacitetsudfordringer i større eller mindre omfang. Hvilket understreger FDL´s kritik af manglende handling.


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)


Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.