Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 2

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
FDL - For små bevillinger til tungvognssektionen: Skærpet kontrol er langt vigtigere end måltallene
NyhedKommentar af Preben von Skjoeth, FDL

Det er ikke en dag for tidligt, at der nu politisk fokuseres mere på tungvognspolitiets indsats, for det er helt ude i hampen, at mange af tungvogns-sektionens ressourcer er anvendt til det, man i politiet kalder andre opgaver. Spørgsmålet er så bare, om vii det hele taget kan være sikre på, at de ekstra penge, sektionen får, nu også anvendes til det rigtige formål. For det har hidtil været mangelvare.

Hvis ikke de ekstra midler kun bruges til tungvognskontrol, er vi lige vidt, og så vil ulovlighederne fortsat være en alt for stor del af virkeligheden. Jeg er heller ikke imponeret af de ekstra bevillinger, med 5 millioner i år, og 110 millioner kr. årligtfrem til 2020. For hvis de tre tungvogns-centre skal øge mandskabsstyrken mærkbart, rækker hverken 5 eller 10 millioner kroner ret langt.

Rigspolitiets ledelse, og visse politikere, går også helt vildt op i måltal, men i FDL´s optik er en mega grundig, og tilbundsgående, kontrol, betydeligt mere værd end at tungvogns-betjentene skal opfylde måltallene. Der satses på kontrol af ca. 17.000 køretøjer årligt, men når man ved, hvor lang tid en gennemgående kontroltager, er der altså ikke tid nok, hvis man skal indfri måltallene.

Når man så vil hæve måltallet til 18.900 køretøjer i 2022, er der lagt et endnu større pres på de tre tungvognsenheder. Som jeg bedømmer det, vil centrene ikke få midler nok til at øge styrken så meget, at det virkeligt kan spores. Derfor bør politikerne nokoverveje tingene en ekstra gang. Hvis de fastholder de lovede bevillinger, er det utopi at tro på, at man for alvor kommer ulovlighederne til livs!


Kilde: Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)




Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registreret bruger for at kunne vurdere.

Du skal logge ind for at kunne stemme.

Teksten er ikke vurderet.