Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 3

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
DTL: Myndigheder må og skal skabe tryghed om sikkerhedskritiske fejl
NyhedDen 11. november mødes DTL-Danske Vognmænd og andre repræsentanter fra branchen med Færdselsstyrelsen om sikkerhedskritiske fejl på busser og lastbiler.

Det er afgørende, at vognmænd og chauffører ikke kommer i klemme med krav, som de ingen mulighed har for at kontrollere. DTL kæmper med næb og klør for ret og rimelighed i sagen.

-Der er brug for en klar og éntydig pixibog. Et velbeskrevet og udtømmende katalog, som trin for trin gør klart, hvad der overhovedet er muligt at kontrollere for chauffør og vognmand, fastslår Erik Østergaard, adm. direktør i DTL-Danske Vognmænd.
ITD drøftede ændring af godskørselsloven med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
NyhedITD og ITD Arbejdsgiver var mandag den 4. november 2019 til møde med beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vedrørende et forslag på lovprogrammet om ændring af godskørselsloven. Til en lydhør minister præsenterede ITD og ITD Arbejdsgiver organisationens bekymring for, at forslaget ikke vil bidrage til at skabe ordnede forhold i transportbranchen, men derimod til at give 3F de facto monopol på transportoverenskomsterne.
FDL - Borgerforslag kræver 50.000 underskrifter: Stærkt sammenhold den eneste spinkle mulighed
NyhedDet er et friskt initiativ, som en gruppe danske chauffører har taget ved at forsøge at samle tilslutning til et borgerforslag for at gå mod de planlagte bødestramninger. Et Borgerforslag kræver 50.000 underskrifter, og det er spændende, om det vil lykkedesfor gruppen at samle tilstrækkeligt med underskrifter. Det vil kræve et virkeligt sammenhold i kredsen af danske chauffører, og deres vognmænd, men sammenhold har hidtil ikke været branchens bedste varemærke.
SAWO A/S - Udvidet garantien for alle LOGLIFT og JONSERED kran modeller
NyhedSAWO kan med glæde meddele, at der nu tilbydes udvidet garanti fra 12 til 24 måneder på vores skov- og skrotkraner.

HIAB har udvidet standardgarantien globalt til to år for alle LOGLIFT og JONSERED skov- og skrotkran modeller. Garantien er trådt i kraft for alle kraner, der er bestilt fra 1. august 2019 hos SAWO. Vilkår og betingelser forbliver de samme, inklusive den treårige garanti på stålkomponenter, maksimale antal løft efter klassificering er overholdt og at SAWOs betingelser for reklamationsret er opfyldt.
DTL Nyhedsbrev - Rigspolitiet: vi tager hånd om Problemer med virksomhedskort
NyhedI en mail til DTL meddeler Rigspolitiet, at man er opmærksom på de problemer, en del vognmænd siden sommeren har oplevet med aflæsning af data fra køretøjernes takograf. Problemerne er opstået efter anvendelsen af et nyt generation 2-virksomhedskort fra politiets leverandør af takografkort, Thales.

Rigspolitiet har konstateret, at man ikke har været i besiddelse af oplysninger om tidligere udstedte virksomhedskort. Derudover har leverandøren i forbindelse med udstedelse af generation 2-virksomhedskort ved en fejl oprettet en ny database,
FDL - Ikke tale om misforståelser i bremsedebat: Debat går jo primært på uforskyldte bødeforlæg
NyhedDet lyder som en mellemting af dårlige undskyldninger og bortforklaringer, når transportminister Benny Engelbrecht giver udtryk for, at der på det seneste har været en række misforståelser med hensyn til de skærpede bødestraffe for såkaldt alvorlige sikkerhedsmæssigefejl og mangler. De skærpede bødestraffe træder som bekendt i kraft fra og med 1. januar 2020.

Det, som debatten omkring de forhøjede bødestraffe har drejet sig om i FDL-regi, har været selvkørende vognmænds og chaufførers enorme risiko for at køre ind i kæmpebøder
Er din virksomhed udtaget til kontrol af køre- og hviletid?
InfoHvis din virksomhed er udtaget til kontrol, skal du fra den 1. november 2019 indsende data digitalt via e-Boks.

Fra den 1. november 2019 modtager Færdselsstyrelsen ikke længere data indsendt på DVD eller CD-ROM. Det betyder, at virksomheder der er udtaget til kontrol skal indsende data digitalt via e-Boks.

På Færdselsstyrelsens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du sender digital post.

Læs mere om Digital post via dette Link

Kilde: Færdselsstyrelsen

FDL - SF og Enhedslisten presser regeringen - SF vil give 20 mill. ekstra til tungvogns-kontrollen
NyhedDer er heldigvis noget, der tyder på, at både Enhedslisten og SF vil lægge ekstra pres på regeringen med hensyn til kampen mod social dumping og ulovlig og systematisk iværksat cabotage. Hidtil har regeringen imidlertid ikke imponeret, fordi man har reduceretde planlagte bevillinger på 250 millioner kr. ned til 171,1 millioner kr. Det er på niveau med 2015-aftalen, som ikke gav ventede resultat. I FDL´s optik, er der brug for større politiindsats i kampen mod social dumping.
FDL - Bremsespecialist kritiserer ITD: ITD kender sandheden om de dårlige bremser
NyhedHvor er det befriende, at en branchemand står frem og sætter tingene på plads For det er lige præcis, hvad bremsespecialisten, René Lundegaard gør i sin kritik af ITD, som i et nyhedsbrev med overskriften” Stop urimelige bøder for fejl på køretøjer”, vendersig stærkt mod beslutningen om en skærpet kurs over for vognmænd og chauffører.

ITD kender da godt sandheden for de dårlige bremser., fastslår René Lundegaard. For ITD ved så udmærket, at mange af deres medlemmers påhængsvogne og trailere bliver “tævet” og kæmpet igennem det årlige syn, med stærk opvarmning af bremserne på trailerbremsernemed store defekter til følge.
Nye regler for busser og lastbilers tilladte totalhøjde
NyhedFærdselsstyrelsen ændrer bekendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk (dimensionsbekendtgørelsen). Bekendtgørelse om slæbning af køretøjer bliver i den forbindelse også ændret. Ændringerne træder i kraft den 1. januar 2020.

Dimensionsbekendtgørelsen bliver ændret som en del af udspillet om bedre erhvervsregulering.
Ændring af bekendtgørelse om særtransport
Nyhed
Færdselsstyrelsen ændrer bekendtgørelse om særtransport. Formålet med ændringerne er bl.a. at fastlægge kravene for visse typer af særtransporter. Ændringerne træder i kraft den 1. november 2019 og visse konsekvensrettelser træder i kraft den 1. januar 2020.

Siden foråret 2018 har der i branchen været en usikkerhed om muligheden for at transportere flere stykker bredt gods samtidigt og transport af brede armeringsnet som tilladelsesfri særtransport.
Skive Køletransport etablerer køle- og fryseterminal i Horsens
NyhedSkive Køletransport A/S udbygger sin position på køle- og frysetransportmarkedet. Det sker med overtagelse af en 7.100 kvadratmeter stor køle- og fryseterminal på Lundvej i Horsens. Overtagelsen finder sted med virkning fra årsskiftet ogbetyder, at man nu også kan tilbyde lagerfaciliteter, omlæsning af varer og distributionskørsel.

Med overtagelsen af køle- og fryseterminalen i Horsens fortsætter Skive Køletransport den vækststrategi, der på blot otte år har ført til en 10-dobling af omsætningen og anskaffelse af over 100 nye miljø- og trafikvenlige lastbiler samttopmoderne køle- og frysetrailere.
FDL - Kurt Beier-sagen trækker fortsat ud: Hvorfor arbejder politiet så uendeligt langsomt?
NyhedTil trods for, at det nu er over et år siden, at bl.a. Fagbladet 3F, og Henrik Nicolisen, FDL, afslørede, at der på skift boede op til 200 udenlandske lastbilchauffører i lejren ved Padborg, er politiets efterforskning af sagen endnu ikke afsluttet. Mange af de lavtlønnede filippinske og srilankanske chauffører tjente ca. 15 kroneri timen, og de fleste boede i uhumske containere eller i uopvarmede lastbilanhængere. Men Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi, er der fortsat tale om en temmeligt omfattende efterforskning.
Minister vil udrede misforståelser om højere bødestraffe
NyhedDele af chaufførbranchen har på det seneste udtrykt sig bekymret om en kommende ændring af færdselsloven, som træder i kraft den 1. januar 2020. Ifølge transportminister Benny Engelbrecht er der tale om misforståelser, hvorfor ministeren vil sikre, at der er klarhed over, hvad den kommende lovændring egentlig går ud på.

Der har på det seneste været en del misforståelser i chaufførbranchen over den ændring af bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer, der træder i kraft 1. januar 2020.
FDL - Enhedslisten til regeringen om social dumping: Kræver større bevillinger til mere målrettet indsats
NyhedDet er nok kommet bag på de fleste, at den socialdemokratiske regering har skåret en ordentlig luns af de 250 millioner kroner, som regeringen, før valget, havde stillet os i udsigt til bekæmpelse af social dumping. Nu er bevillingen, som FDL flere gange har været inde på, reduceret til 171,1 millioner kroner. Det er tæt på det gamle forlig. I betragtning af, at 2015-bevillingen ikke blev en succes, vækker det stor undren hos mange vognmænd, som ikke synes, regeringen gør nok.

Det samme er tilfældet hos et par af regeringens støttepartier. Men transportordfører, Henning Hyllested fra Enhedslisten, ryster ikke på hånden af den grund. Enhedslisten er, som altid, klar i mælet med hensyn til at bekæmpe den stadigt mere udbredte socialedumping.
Nyt partikelfilter giver mindre forurening fra ældre lastbiler
NyhedTeknologisk Institut og filterproducenten LiqTech International har i et projektsamarbejde udviklet et partikelfilter, som fjerner 99,9 % af partiklerne. Dermed er det muligt for ældre lastbiler at overholde de nyeste krav.

Krav til ren luft stiger i danske og udenlandske byer. Især tunge køretøjer og arbejdsmaskiner støder på miljøzoner, hvor kravene hele tiden flytter sig. For ældre køretøjer, som skal køre i miljøzoner, kan det være nødvendigt at eftermontere et partikelfilter.
3F, Dansk Metal og DI i forståelig protest: Forhøjelse af arveafgift vil koste arbejdspladser
NyhedI FDL´s optik er det meget positivt, at to af landets største fagforbund, nemlig 3F og Dansk Metal, kritiserer den socialdemokratiske regering for at ville øge arve- og generationsskifteafgiften fra de nuværende 6 procent tilbage til de oprindelige15 procent. I forvejen har Dansk Industri erklæret sin uvilje mod forslaget. For det vil, som FDL et par gange har været inde på, være ensbetydende med, at det bliver væsentligt dyrere at foretage generationsskifte.

Jeg undrer mig ikke over, at rød blok er så forhippet på at hente flere penge ind, for der er ikke en eneste i Folketinget eller ministerier, som blot tør antyde, hvor dyr den urealistiske klima- og miljøplan bliver