Chaufførnyt
Navigation
Besøgende
» Gæster online: 6

» Brugere online: 0

» Antal brugere: 3
» Nyeste bruger: Skovsgaard
Job i Transport
Nordsjællands Veterantog
Vestsjællands Veterantog
MY Veterantog
Østsjællandske Jernbaneklub
Nettog Hobby
Nyeste artikler
DTL magasinet
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Chaufførnyt
Fra fotoalbummet...

Amukurs.dk
Arbejdstilsynet
Ulykke Patientforeningen
Se billede
Albums > Pressefoto > Scania G 500 Første billede Foregående billede Næste billede Sidste billede
Scania G 500
Stenberg Transport i Lyngby har netop fået leveret deres første Scania fra den nye lastbilgeneration – en Scania G 500 opbygget med kran og kroghejs fra Palfinger.

Den nye G 500 er oprindeligt resultatet af et samarbejde mellem Scania og kranproducenten Palfinger, og de grundlæggende rammer var derfor fastlagt, da Stenberg transport kom på banen. Det har dog ikke haft nogen betydning for vognmandsforretningen, da de stadig havde mulighed for at specificere og opbygge G17L-førerhuset samt kran og kroghejs, præcis som de ønskede.

Chaufføren var med i hele processen

Hos Stenberg Transport er der fokus på, at chaufførerne har et godt arbejdsmiljø, og der er forståelse for, at chaufførernes arbejdsplads skal være i orden. For virksomheden har det derfor været vigtigt, at chaufføren Michael har været med i hele opbygningsprocessen og til at tage nogle betydningsfulde valg.

- Vores valg faldt på en Scania, fordi vi virkelig kunne se, at Scanias nye lastbilgeneration var designet efter den optimale førerplads med funktioner som placering af førerstolen, lavere sideruder og et større glasarealer. Hos os skal chaufførerne have nogle gode ’kontorer’, og det er jeg sikker på, at Michael får med den nye Scania, siger Thor Stenberg, der er kommunikationsansvarlig hos Stenberg Transport.

- Bilen er købt til Michael, og derfor har det også været vigtigt for os, at han har haft en aktie i bilens opbygning. Michael og jeg var f.eks. ned og besøge Palfinger MCC i Østrig, for at sikre at opbygningen af kran og kroghejs blev, som vi og Michael ønskede det, fortsætter Thor.

Opbygning på chassis er et udstyrstykke

Palfinger MCC i Østrig har stået for den særlige opbygningen på det kraftige G 500 chassis, hvor der både er monteret en Palfinger PK 34002 SH High Performance kran og en Palfinger 20 ton kroghejs med knækarm.

Kranen er med 8 hydrauliske udlæg, hvilket giver mulighed for at nå ud på 21 m – 23 m, hvis det manuelle udlæg anvendes. Der er købt et 2,5 ton wirespil til kranen, så virksomheden har mulighed for at løse mere krævende opgaver f.eks. montagearbejde i kældre. Med HPSC stabilitetsovervågningssystemet får kranen ydermere maksimal fleksibilitet på grund af variabel stabiliseringspositionering. Både kranen og bilens fire støtteben styres via. fjernbetjening.

Kroghejsen er leveret med justerbar krog, således at krogen kan vippe. Vippefunktionen gør kroghejsen mere alsidig, idet virksomheden får mulighed for at køre med containere, der har forskellige længder. Derudover gør vippefunktionen, at løftehøjden på containerne kan nedbringes, når de læsses på ladet. Ligesom kranen styres kroghejsen med fjernbetjening, da det giver chaufføren mulighed for at skabe det bedste overblik over opgaven f.eks. på lokationer, hvor pladsen er trang, eller hvis en container skal flyttes til en overføringshænger.

Bilens look er vigtigt

Selve bilen er delvist opbygget af Palfinger og Scania Danmarks opbyggerafdeling i Ishøj. Palfinger har bl.a. stået for montering af skabe, brandskab med brandslukker, stige, arbejdslys og hydraulisk udskydbar bagkofanger. Scania i Ishøj har stået for opbygningen af bilens ’look’, hvilket også har været en vigtig del af opbygningen for både virksomheden og chaufføren. På bilen er der bl.a. monteret:
•To lange tryklufthorn med 8 mm luftslanger og magnetventil fra Hadley
•Et 20x125 lysskilt fra Aero med 9” LED fjernlygter fra Strands Delta på hver side af skiltet
•Blitzblink i frontgitter og under spoiler fra Hella
•Hide-away bliztblink på siden af bagkofanger fra Micro Beacon
•Sidemarkeringslygter
•Arbejdslys under trekanter og på taget fra Scania
•Sideværn til højre side
•Afdækning ved trinet op til kranen
•Aluminiumsskærm på 2. aksel
•Læssekamera fra MXN placeret på taget i venstre side
•Cyklistkamera fra MXN placeret i nederste trin

Det er Auma Autolakering i Frederikssund, der har lakeret førerhus, chassis, kran og fælge i den typiske lilla Stenberg-farve.

Stenberg Transport har tilvalgt en Scania Repair- og Maintenance serviceaftale baseret på Scanias skræddersyet service-koncept. Aftalen kører de næste 8 år. Med en skræddersyet service-aftale får virksomheden udført serviceeftersyn på de nye lastbiler efter behov og ikke efter antal km. Stenberg har også tilkøbt Scanias udvidede drivline reklamationsret. Det er servicesælger Jesper Sørensen, der har stået for salg af serviceaftale.

Scanias Salgschef John Schultz overdragede den flotte bil til Stenberg Transport i Scania Ishøjs nye leveringshal.

Kilde: Scania Danmark

Dato: 04.04.19
Tilføjet af: Admin
Dimensioner: 1024 x 683 pixels
Filstørrelse: 443,75kB
Antal visninger: 900